Autorka szczegółowo analizuje tytułowe spory wokół teorii sekularyzacji. Warto podkreślić trzy najogólniejsze konstatacje, jakie wyłaniają z prowadzonych rozważań: teorie sekularyzacji zdaniem autorki uformowały paradygmat rozumienia religii w znaczeniu, jakie nadał temu pojęciu Kuhn. W obrębie paradygmatu daje się zidentyfikować ogromna rozmaitość sposobów rozumienia tak religii jak i sekularyzacji. I po trzecie - paradygmat zachowuje swoją nośność interpretacyjną w dzisiejszych czasach. Z tych też powodów, i z kilku innych, można powiedzieć że Katarzyna Zielińska znakomicie porządkuje materiał, sytuując się z recenzowaną książką z jednej strony na gruncie socjologii religii a z drugiej - socjologii wiedzy.
Z recenzji prof. Marii Flis
Publikacja Katarzyny Zielińskiej podejmuje zagadnienia, które w polskiej literaturze socjologicznej nie są całościowo opracowane. Chodzi o systematyczną analizę założeń paradygmatu sekularyzacji oraz trwającej od kilkudziesięciu lat debaty na jej temat. Jest to próba rekonstrukcji jego elementów składowych oraz procesu budowania, stabilizowania i ewolucji podejścia sekularystycznego w socjologii religii. (...) Polskiej socjologii religii potrzebne jest takie studium. Niewiele jest też tego typu opracowań w socjologicznej literaturze światowej.
Z recenzji ks. prof. Janusza Mariańskiego